De ineenstorting van de luchtvaart als gevolg van de coronaviruspandemie zou wereldwijd 46 miljoen banen kunnen vernietigen, volgens nieuw onderzoek dat aantoont hoe schadelijk een langdurige neergang in vliegreizen en toerisme is voor de wereldeconomie.
De Air Transport Action Group (ATAG), een in Genève gevestigde coalitie van organisaties uit de luchtvaartindustrie, zei in het woensdag gepubliceerde rapport dat meer dan de helft van de 88 miljoen banen die door de luchtvaart worden ondersteund, op zijn minst tijdelijk verloren kunnen gaan als gevolg van de pandemie. Velen in de branche verwachten dat vliegreizen pas in 2024 zullen herstellen tot het niveau van vorig jaar .

Het banenverlies bij luchtvaartmaatschappijen , luchthavens en civiele lucht- en ruimtevaartbedrijven zou alleen al kunnen oplopen tot 4,8 miljoen tegen begin volgend jaar, een vermindering van de werkgelegenheid met 43% ten opzichte van het niveau van vóór de pandemie, aldus het rapport, dat is gebaseerd op een analyse van Oxford Economics.

Nog eens 26 miljoen banen zouden kunnen verdwijnen in het toerisme in verband met vliegreizen, met ongeveer 15 miljoen meer in gevaar bij bedrijven die goederen en diensten verkopen aan de toeleveringsketen van het luchtvervoer of aan werknemers in de luchtvaartindustrie.

Het aantal banen bij luchtvaartmaatschappijen kan met meer dan een derde of 1,3 miljoen dalen, terwijl de door de luchtvaart ondersteunde economische activiteit met 52% zou kunnen krimpen, wat zich vertaalt in een verlies van $ 1,8 biljoen in het wereldwijde BBP.

De pandemie zal “verreikende gevolgen hebben voor de industrie gedurende vele jaren”, aldus het rapport, dat aangeeft in hoeverre het levensonderhoud van miljoenen arbeiders afhankelijk is van wereldwijde vliegreizen. Dat kwam bijna tot stilstand op het hoogtepunt van de blokkades van het coronavirus in april en zal naar verwachting de komende jaren depressief blijven.

“Het passagiersverkeer is in het verleden door schokken afgenomen, maar het mondiale systeem is nooit bijna volledig stilgelegd”, aldus het rapport, dat voorspelt dat het passagiersaantal in 2020 minder zal zijn dan de helft van vorig jaar.

Luchtvaartmaatschappijen hebben regeringen opgeroepen om aanvullende financiële steun te verlenen en te coördineren over snelle coronavirus-tests die vóór vluchten aan passagiers moeten worden uitgevoerd. Hierdoor zouden mensen comfortabeler vliegen, zeggen ze, en zouden regeringen de beperkingen kunnen versoepelen die miljoenen toeristen en zakenreizigers ertoe hebben gedwongen hun reizen uit te stellen of te annuleren.

Het banenverlies bij grote luchtvaartmaatschappijen en luchthavens is al begonnen, wat door de toeleveringsketen weerkaatst naar planmakers, leveranciers van onderdelen, cateringbedrijven en bouwbedrijven, omdat er minder geld wordt uitgegeven aan het kopen van nieuwe vliegtuigen en infrastructuurprojecten worden opgeschort.

Het Duitse Lufthansa ( DLAKF ) , British Airways, Ryanair ( RYAAY ) , Air France-KLM ( AFLYY ) en Scandinavian Airlines ( SASDF ) hebben aangekondigd dat tussen hen maar liefst 50.000 rollen in gevaar zijn, hoewel Ryanair vorige maand aan Reuters vertelde dat het ontslagen kunnen beperken nadat piloten en cabinepersoneel hadden ingestemd met bezuinigingen.

Volgens het rapport zullen luchtvaartbedrijven waarschijnlijk liever met personeel werken dan de lonen te verlagen om hooggeschoolde werknemers te behouden die duur zijn om in te huren en op te leiden. “Dit kan echter maar zo lang duren, en de impact van Covid-19 is zo ernstig geweest dat er nog steeds een dramatische vermindering van de werkgelegenheid in de sector zal zijn”, voegde hij eraan toe.

Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben het Congres al gewaarschuwd dat 100.000 banen in gevaar komen als een federaal reddingspakket op donderdag afloopt. Die bezuinigingen zouden kunnen doorwerken in bedrijven als Boeing ( BA ) , Airbus ( EADSF ) , GE Aviation en Rolls-Royce ( RYCEF ) , die al hun personeelsbestand moesten verkleinen vanwege de zwakke vraag van luchtvaartmaatschappijen.

De afname van het luchtverkeer heeft ook een enorm negatief effect gehad op het toerisme. Vóór de pandemie arriveerde ongeveer 58% van alle toeristen per vliegtuig op hun bestemming.

“Het is absoluut de taak van regeringen om alles te doen wat ze kunnen om de sector weer op de been te helpen, zodat we die banen en die economische activiteit terug kunnen halen”, zei Michael Gill, uitvoerend directeur van ATAG in een verklaring. Gill riep op tot zekerheid in plaats van “willekeurige quarantaineverklaringen en voortdurend veranderende lijsten met aanvaardbare en onaanvaardbare bestemmingen.”

Bron: cnn.com

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in