Toegangssystemen die werken met gezichtsherkenning worden steeds populairder in Nederland. De techniek wordt steeds vaker ingezet als toegangscontrole bij bijvoorbeeld kantoorgebouwen of evenementen en het taboe erop neemt af. Dat blijkt uit navraag van BNR bij verschillende bedrijven die de gezichtsscans verkopen.

Een voorbeeld van een bedrijf dat gezichtsherkenningssystemen aanbiedt, is Boon Edam. Daan van Beusekom, business development manager bij het bedrijf, zegt dat de populariteit de afgelopen jaren fors is toegenomen. ‘Tot twee jaar geleden werd gezichtsherkenning alleen toegepast bij high-security omgevingen, nu is het meer mainstream geworden en hebben we het al bij tientallen bedrijven geïnstalleerd.’

Moskou

In Moskou is het vanaf vrijdag mogelijk met gezichtsherkenning te betalen in de metro. Volgens 20face, een ander bedrijf dat software voor gezichtsherkenning maakt, is het technisch al mogelijk om zo’n systeem ook in Nederland te implementeren. ‘De techniek is zo ver dat we in principe van alles met ons gezicht zouden kunnen doen. Op dit moment is de acceptatie alleen nog niet zo ver,’ zegt CCO Edwin Hek van 20face. Ondanks dat, ziet ook dit bedrijf dat de vraag naar de systemen de afgelopen twee jaar flink is toegenomen.

Softwarebedrijf Compo merkt eveneens een groeiende vraag naar gezichtsscans. Volgens het bedrijf heeft vooral de coronacrisis de interesse vergroot. ‘Bedrijven en organisatoren willen nu goed weten wie ze binnenlaten én ze zien dat deze technologie zorgt voor veel meer snelheid.’

Festivals

Vooral festivals zijn nu vaker geïnteresseerd in de gezichtsherkenningstechnieken. ‘We kunnen de gezichtsscans koppelen aan de corona QR-codes en daardoor kan je bezoekers veel sneller binnen laten. Inmiddels hebben we al bij de ingangen van vijfentwintig festivals scans geplaatst. In het najaar staan er nog eens tien op de planning,’ vertelt Silke Geerts, lid van de directie van Compo.

De gezichtsherkenningsproducten moeten wel aan strenge regelgeving voldoen. Zo mogen mensen nooit worden verplicht om bijvoorbeeld via een gezichtsscan hun kantoor binnen te gaan. Een bedrijf of organisatie moet altijd een alternatief bieden op de scan.

Opsporingsdoeleinden

Raymond Veldhuis, hoogleraar Biometrie en Patroonherkenning aan de Universiteit Twente, onderstreept het belang van strenge regelgeving op dit gebied. ‘In de openbare ruimte zou bijvoorbeeld alleen de politie het moeten kunnen gebruiken voor opsporingsdoeleinden. Dat zou ook nog goedgekeurd moeten worden door een rechter, zodat je ook precies weet wat die doeleinden zijn.’

Promovenda Rosa Wevers doet onderzoek naar surveillancetechnieken. Zij vindt het zorgelijk dat gezichtsherkenning op steeds meer plekken wordt geïmplementeerd. ‘De scans zijn niet neutraal. Mensen met een donkere huidskleur worden bijvoorbeeld vaker niet goed herkend door een apparaat, omdat die vooral op mensen met een lichte huidskleur worden getest.’

Bron: BNR.nl