Ten minste zes onderzoeken hebben nu T-celactiviteit tegen coronavirus geconstateerd bij 20 tot 50 procent van de mensen zonder blootstelling aan het Coronavirus. In bloeddonormonsters die tussen 2015 en 2018 in de VS werden genomen, vertoonde ongeveer de helft daarvan een vorm van immuunresistentie tegen Covid, ook al werden deze jaren eerder genomen voor het virus uitbrak.

Zo ook werden in Nederland Corona-afweer T-cellen gevonden bij twee van de 10 mensen die niet aan het virus waren blootgesteld. Tijdens de uitbraak van de Mexicaanse griep ontdekten wetenschappers ook dat mensen eerder immuniteit hadden tegen de H1N1-stam, waarschijnlijk door eerdere blootstelling aan griep.

Momenteel schat de MRC Biostatistics Unit Covid-19 Working Group van Cambridge University dat ongeveer 7,4 miljoen mensen in Engeland coronavirus hebben gehad – ongeveer 13 procent. Maar de studie suggereert dat het werkelijke aantal mensen dat immuun is, dichter bij de 14 miljoen kan liggen, of zelfs hoger, omdat er sinds juni meer mensen zijn geïnfecteerd. Uit de studie bleek ook dat onder degenen die nog nooit coronavirus hadden gehad, jongeren onder de 30 meer kans hadden op hoge niveaus van T-cellen dan personen boven de 60, wat zou kunnen helpen verklaren waarom jonge mensen minder risico lopen.

Professor Karol Sikora, decaan Geneeskunde aan de Universiteit van Buckingham, voerde al vroeg in de pandemie tests uit en ontdekte dat veel jonge mensen die besmet waren met het coronavirus geen antilichamen ontwikkelden, waardoor hij dacht dat T-cellen belangrijk waren voor bescherming. In een reactie op de data zei hij: “Het belang van deze bevindingen kan niet genoeg worden benadrukt. Schattingen van de resterende vatbare mensen die zijn afgeleid van testen op antilichamen, moeten buiten beschouwing worden gelaten. Het belangrijkste is het grote leeftijdsverschil. Geeft dit aan dat er meer immuniteit is in een jonger Londen bijvoorbeeld, dus een mildere tweede golf?

“Ook hebben landen die minder hard zijn getroffen misschien meer resterende immuniteit tegen oude coronavirussen. Er zijn enorme vragen gesteld en wetenschappers van de regering moeten open zijn met de antwoorden.”

Woensdag publiceerde PHE een update over de studie, waarbij de nieuwe gegevens over kruisreactiviteit werden toegevoegd aan de sectie “Wat we tot nu toe hebben ontdekt”.

“Ongeveer de helft van de mensen met hoge niveaus van T-cellen in hun bloed heeft geen Covid-19 gehad, voor zover we konden nagaan – de cellen waren daar waarschijnlijk vanwege een eerdere infectie met andere coronavirussen dan SARS-CoV-2,”.

Het onderzoek toont ook voor het eerst aan dat T-cellen bescherming bieden tegen coronavirus.

Dr. David Wyllie, een consultant microbioloog bij Public Health England en de hoofdauteur van het onderzoek, zei: “Vier maanden na het begin van het onderzoek hadden 20 deelnemers met een lagere T-cellen Covid-19 ontwikkeld, in vergelijking met personen die een hoge T-cellen hadden, ontwikkelde geen één persoon covid.

“Dit suggereert dat personen met een hoger aantal T-cellen die SARS-CoV-2 herkennen, een zekere mate van bescherming tegen Covid-19 kunnen hebben, hoewel meer onderzoek nodig is om dit te bevestigen.”

Bron: Telegraph (UK)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in